П`ятниця, 29.03.2024, 17:13Головна | Реєстрація | Вхід

Меню сайту

Пошук

Логін:
Пароль:

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Оздоблення дерев'яних садиб 4

Після виконання надрізів косячок нахиляють до себе і вздовж основи трикутника носком зрізають трикутник, поступово заглиблюючись до вершини . Міри цьому ручку косячка тримають у правій руці, а різець спрямовують пальцями лівої руки. Утвориться плоский трикутник, заглиблення якого збільшується у напрямку вершини до  1,5—2 мм,  а основа .-.з находиться на  поверх ні заготовки Таким способом вирізають кутники, розміщені вздовж або впоперек волокон деревини. Якщо ж кутники розмі-щуютьсяіпід кутом до напрямку волокон, то різати треба за річними шарами деревини з лівого або правого кута основи, рухом до себе або від себе. Кутники можна підрізати не одразу на всю глибину, а зрізаючи!тонку!стружку за два-три прийоми. Всі грані повинні бути плоскими і гладенькими. Засвоївши різьбу кутників, можна виконувати орнамент у вигляді смужки з кутників та інші складні композиції. При різанні тригранних виїмок з  поглибленням  у центрі на дощечку наносять контурні лінії (окантовку) і одержаний прямокутник розділяють на квадрати з стороною 10 мм  Потім за допомогою єрунка проводять похилі

лінії з лівих і правих кутів квадратів, ділячи їх на трикутники .

Починають різьбу з того, що ставлять носок косячка в центр трикутника так, щоб п'ятка його була спрямована у вершину! одного і з кутів (центр визначають на око). Тримаючи різець вертикально, натискають на ручку і роблять надріз від центра до вершини   одного   з   кутів. У кожному трикутнику роблять три таких надрізи.  Потім косячок приставляють до нижнього лівого кута трикутника   і,   нахиливши його до себе (на кут близько 60°) зрізають нижню грань тими ж прийомами, якими виконувалося   підрізування кутників. Бічні грані трикутників, спрямовані під кутом до напрямку волокон деревини, треба зрізати так, щоб зріз був за шаром деревини. При зрізуванні правої грані косячок тримають у правій руці носком до себе. Носок ставлять у вершину нижнього правого кута трикутника і, нахиливши косячок вправо, зрізають грань. Великий палець лівої руки, впираючись у ребро косячка, допомагає його просуванню. Нахиливши косячок вліво, так само зрізають і ліву грань. Зрізати грані можна за два-три прийоми. Грані повинні бути плоскими Н точно сходитися по лініях І верти кального  надрізу. У місцях перетину не повинно бути задирів і ви-ривів волокон. Лінії, які обмежують сторони трикутників, на поверхні заготовки повинні бути чіткими і прямими. З таких трикутників можна виконати складний і красивий візерунок. При різьбі розетки з сяйвом промені являють собою витягнуті тригранні виїмки, їх виконують такими ж прийомами, що й при виконанні тригранних виїмок з поглибленням у центрі. При розмічанні - розеток заготовку спочатку ділять на квадрати . 3 вершини кутів квадратів проводять діагоналі, й із центра квадрата за допомогою циркуля креслять два концентричних кола. Радіус і зовнішнього кола більший радіуса внутрішнього на 3—5 мм (залежно від розмірів розетки) . Зовнішнє коло ділять на 16 секторів, а внутрішнє — на 32. Кінці радіусів обох кіл з'єднують прямими лініями. Різьбу розпочинають з вертикальних надрізів різцем рухом до себе. Носок різця ставлять в точку Б і роблять три вертикальних надрізи по лініях БА, БО і Б В. Такі надрізи роблять у всіх трикутниках. Різання виконується однією рукою, друга рука притримує заготовку, поступово повертаючи її по колу при надрізах кожного наступного   променя. На деяких ділянках грані будуть різаться проти шарів деревини, тому лезо косячка треба добре загострити, щоб грані виходили гладенькими. Третю, коротку грань променів підрізають так, як і в кутниках. Але косячок тут рухається не по прямій лінії, а по дузі кола. Краса візерунка розетки залежить від точності виконання різьби: грані променів повинні бути прямими і чіткими, а всі промені по ширині й глибині — однаковими.Різати лунки при виконанні скобкового різьблення можна по-різному, залежно від форми рельєфу.     1.

1. Лунки ріжуть із заглибленням біля овального контуру: середня лінія виходить опуклою.

На заготовку  наносять сітку з квадратів. З центра кожного квадрата проводять циркулем коло так, щоб квадрат був вписаний у нього.Різьбу виконують косячком та напівкруглою стамескою, ширина якої повинна відповідати стороні квадрата, а профіль — дузі кола. Стамеску ставлять вертикально на лінію дуги кола. Злегка натискаючи на черенок стамески, заглиблюють її в деревину на глибину 2— 3мм і ріжуть поштовхом. Так роблять надрізи лунок першого вертикального ряду, розміщених впоперек волокон. Потім косячком зрізають грані до основи надрізу, так само як при підрізанні кутників. При надрізанні горизонтальних виїмок (розміщених вздовж волокон) стамеску теж тримають у вертикальній площині, але ставлять носком леза в початок дуги кола. Натискаючи на черенок поступово суміщують лезо в лінією дуги кола. При надрізанні верхньої дуги стамеску переміщують справа наліво, нижньої — зліва направо. Різати поштовхом тут не можна, оскільки можуть відщеплюватися волокна і різьба вийде нечистою. Косячком підрізають плоскі грані.

2. Лунки ріжуть з заглибленням по середній лінії, грані виходять  увігнутими Ірис. 23, б). Спочатку косячком зроблять вертикальний надріз по середній І лінії, а потім відповідною до розміру і профілю стамескою підрізають грані лунок, На грані лунок розміщені по діагоналях квадратів (під кут1 ом до напрямку волокон деревини). Підрізати грані лунок треба у різних напрямках по шару деревини: нижні грані — рухом до себе зверху вниз, а верхні — від себе знизу вверх. При підрізанні нижньої   грані   першої   лунки кінчик стамески ставлять у верхній лівий кут квадрата. Нахиливши стамеску вліво і злегка натискуючи на черенок, суміщають лезо стамески з лінією дуги кола і підрізають грань. Стамеска при цьому рухається по колу. При підрізанні верхньої грані кінчик стамески ставлять у нижній правий кут квадрата і обертанням вверх і нахилом вправо підрізають грань.При різьбі нігтиків вздовж волокон деревинни (верхній ряд) заготовку розкреслюють прямими лініями, паралельними її поздовжнім краями Верхню лінію ділять на відрізки, що дорівнюють розміру нігтика (15—20 мм). Напівкруглу стамеску відповідного розміру беруть за черенок фаскою до себе, правий кут леза ставлять! на лінію і, обертаючи стамеску справа наліво, роблять вертикальний надріз  у вигляді дуги. Тим же рухом, але з нахилом стамески до себе під кутом 60° підрізають лунку. В результаті від' заготовки відокремлюється стружка у вигляді нігтика, а всередині утворюється виїмка з напівкруглими краями.Нігтики надрізають впоперек волокон   тримаючи стамеску вертикально і натискаючи на ручку. Так само і підрізають лунку, нахиляючи стамеску вправо або вліво. Цими ж прийомами виконують у шаховомуіпорядку візерунок лусочки, поширений в геометричній різьбі При виконанні вічок. Орнаменти, виконані в техніці геометричної різьби різьби лунок з опуклою середньою лінією і нігтиків. Спочатку роблять надрізи обох боків середньої лінії з бічним щ нахилом косячка близько 20°. Потім підрізають увігнуті грані крутою напівкруглою стамескою так, як при виконанні нігтиків. При різьбі вічок впоперек волокон інструмент рухають поштовхом, а під час різьби вздовж волокон — з обертанням стамески. Підрізати

треба дуже!обережно, щоб не зіпсувати випуклі перегородки вічок. Основні елементи геометричної різьби можна викону-. вати лише косячком або напівкруглою стамескою   для   різьби.При складанні власної композиції не треба намагатися заповнити різьбою всю поверхню виробу. Необхідно домагатися і гармонійного поєднання різьбленого візерунку, з площиною фону. Геометричне різьблення на оброблювальних кухонних . Розетку з трилінійними Ігранями променів виконують косячком. Геометричною різьбою можна .прикрасити дрібні побутові предмети.

Геометричне різьблення на спинці крісла

Тільки такий контраст і створить справжню красу різьблених прикрас.

КОНТУРНА РІЗЬБА

У композиціях контурної різьби використовують різноманітні лінії; прямі, ламані, хвилясті.

1 Орнамент, виконаний у техніці контурної різьби, виглядає як лінійний рисунок з різкими чіткими лініями.Рисунок орнаменту нано-хять: на І; поверхню деревини олівцем від руки або переводять з оригіналу через копіювальний папір. Попередньо лінії контуру рисунка необхідно детально розробити на папері в шаблоні. Правильно побудована і красиво нанесена лінія визначає художню цінність різьбленої прикраси. Рисунок можна наносити як на чисту поверхню, так і на лаковану. Часто поверхню спочатку фарбують у темний колір, покривають лаком і полірують, і а потім на ній вирізають рисунок. Щоб рисунок, нанесений на непідготовлену поверхню не стерся під час різьби, лінії його за допомогою пензля покривають прозорим лаком.Починати контурну різьбу слід на деревині липи, берези. Заготовку закріплюють на верстаку нерухомо і повертають на 180° лише у крайніх випадках. Правою рукою тримають стамеску або косячок за черенок, а пальцями лівої руки притримують інструмент нижче черенка недалеко від леза.У контурній різьбі лінії мають різні напрямки і кривизну. Тому під час роботи різьбяр часто змінює положення інструмента та напрямок його руху. Щоб працювати упевнено і швидко, треба тримати інструмент двома руками.

 Рисунки для контурної різьби: а — виконуваної косячком; б — напівкруглими стамесками; 1—5 — стрілки показують порядок виконання різьби та напрямок різання руками, це також дасть можливість запобігти пошкодженню лівої руки. Заготовку з рисунком : а) закріплюють на верстаку паралельно його краю. Лінії, розміщені впоперек волокон (вертикальні) ріжуть носком косячка рухом до себе. Спочатку надрізають лінію з нахилом косячка вправо (так, як ріжуть праву грань при різьбі двогранних виїмок впоперек волокон). Потім підрізають лінію з нахилом косячка вліво без попереднього вертикального надрізу по середній лінії контура. Грані виїмок ріжуть з певним нахилом і на потрібну глибину: біля краю розетки вона максимальна, а біля центру сходить нанівець. Кінці променів підрізають носком косячка з невеликим нахилом. Лінії вздовж волокон ріжуть рухом до центру розетки з нахилом косячка до себе і від себе. В останню чергу прорізають контур кола. Спочатку ріжуть зовнішню грань (надрізають лінію), потім внутрішню. При цьому кожну половину кола прорізають одним рухом в напрямку, який вказаний стрілками. На деяких ділянках доведеться різати не по шару деревини, однак не слід змінювати напрямок різання: рух косячка.

Орнамент, виконаний в техніці контурної різьби має бути безперервним і плавним, його кінчик ніби рисує криву лінію. Розетку, зображену на рис 27,6 ріжуть напівкруглими стамесками. Спочатку кінчик стамески ставлять на початок лінії 1 (рис. 27, б), натискаючи на черенок £ та повертаючи його так, щоб лезо стамески збігалося з кривою. При цьому стамеску нахиляють до центра розетки. Продовжують надріз того ж пелюстка середньою стамескою в напрямку, показаному стрілкою 2, і закінчують контур пологою стамескою за стрілкою 3. Так надрізають всі пелюстки розетки.

Для надрізання   контура (зрізання другої грані) всі пелюстки підрізають спочатку середньою стамескою 4, а потім пологою 5.

Засвоївши основні прийоми контурної різьби, можна приступити до орнаментальних і сюжетних композицій.

Починають виконання орнаменту (рис. 28) з виведення ворсу деревини і пофарбування заготовки у темний колір      (темно-коричневий № 15 або червоно-коричневий № 2, 3)  2—3 %-ним розчином      водорозчинних барвників для дерева. Після висихання поверхню злегка шліфують і вкривають нітроцелюлозним лаком або восковою сумішшю. - Кальку  з  рисунком  закріплюють на поверхні заготовки й гострим твердим олівцем перетискують рисунок на   деревину. І Одержаний контур обводять кольоровим олівцем, помітним на темному фоні, або продряпують шилом.

Косячком ріжуть криві лінії плавно, не відриваючись спочатку з зовнішнього, а потім з внутрішнього боку контура. При збільшенні кривизни лінії п'ятку косячка піднімають над матеріалом й хоча контурна різьба обмежується  виконанням різних ліній.

Орнамент «сяйво» та геометричний орнамент для декорування кришки журнального столика. Стилізоване зображення для різьби: а — півень; б — риба виразною, якщо правильно підкреслені форми орнаменту зміною глибини і ширини прорізуваних ліній. Крупні форми потребують більш різких ліній (глибоких і широких) .Слід розрізняти верхні і нижні лінії орнаменту. Як правило, перш за все вирізають верхні лінії, щоб їх грані були безперервними, а потім нижні. Якщо лінія іде по фону, її ріжуть глибше, якщо вона переходить на іншу форму орнаменту — слабше. При виконанні контурної різьби зрізи повинні бути чистими, а краї фону непошкодженими. Природний колір деревини повинен контрастувати з пофарбованим фоном.  Іноді контурну різьбу розмальовують фарбами, І наприклад акварельними. Для цього на заготовці позначають контур, елементи розфарбовують, а потім виконують різьбу. У сучасних художніх виробах техніка    контурної різьби    дещо    змінилась, надріз контуру з внутрішнього боку роблять круто,  а підрізку   з   зовнішнього — родого. Це робить рисунок виразнішим. Іноді внутрішню   грань   контуру   трохи пом'якшують,  що  посилює художню виразність різьби.

Лінійний рисунок доповнюють виїмками у вигляді кіл, овалів, пелюсток та інше.

ГОЛОВНА  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

11 
12 13 14 15 16 17





Котедж "Карпатська тиша"
 

Copyright grunyk.ucoz.ua © 2024 |