Четвер, 25.04.2024, 22:34Головна | Реєстрація | Вхід

Меню сайту

Пошук

Логін:
Пароль:

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Оздоблення дерев'яних садиб 5

РЕЛЬЄФНА РІЗЬБА

Для рельєфної різьби, якою оздоблюють меблі, використовують деревину середньої і високої твердості: березу, горіх, бук, дуб. Але освоювати прийоми рельєфної різьби краще на липі.Рельєфну різьбу виконують стоячи. Заготовку закріплюють на верстаку нерухомо і повертають лише в крайніх випадках.Основні етапи виконання рельєфної різьби такі: нанесення рисунка, надрізання і підрізання контуру орнаменту, вибирання фону начорно,

окреслення форм рельєфу орнаменту, зачистка фону начисто, виявлення дрібного рельєфу орнаменту, чеканка фону. Рисунок для виконання рельєфної різьби має бути натуральної величини. З нього рисунок переводять на кальку, а з кальки через копіювальний папір — на заготовку.  Щоб не стерти рисунок з заготовки під час роботи,  його слід вкрити тонким шаром прозорого лаку (пензлем по лініях олівця).При виконанні складного рельєфного орнаменту різьбяру-початківцю бажано попередньо виліпити рельєф з пластиліну. Це допомагає точніше відчути форму та уникнути помилок під час різьби.Для виконання надрізу різець у вертикальному положенні ведуть точно по контуру рисунка . Якщо лінія рисунка пряма, то використовують косячок, тещо криволінійна — стамеску відповідного. профілю. При високому рельєфі інструмент трохи нахиляють бік рисунка.

Підрізку контура роблять напівкруглими стамесками поштовхом, тобто тримаючи стамеску під кутом приблизно 45° до поверхні і натискаючи рукою на кінець ручки. Зрізи роблять у бік надрізаної лінії так, щоб глибина підрізки була скрізь однаковою.

Якщо в орнаменті одні елементи находять на інші, то надріз і підрізку розпочинають з верхніх ліній і роблять їх на меншу глибину, а надріз і підрізку елементів, що лежать на фоні — на більшу глибину. Якщо матеріал твердий, а глибина фону відносно велика, то з одного порізу глибина надрізу може вийти недостатньою. У таких випадках ці операції повторюють. Перший надріз проводять з легким натиском на стамеску, слідкуючи за тим, щоб він проходив точно по лініях рисунка і лінії надрізу були чистими й плавними. Підрізку роблять глибше надрізки. При цьому стружка не відокремлюється, тому надріз повторюють для її видалення. При виконанні рельєфної різьби з крупним орнаментом контур обрубують за допомогою киянки. Для цього лезо   стамески   потрібного профілю ставлять на лінію контуру з невеликим нахилом у бік рисунка. Ударяючи по ручці стамески, обрубують контур з припуском на 2—3 мм вище проектної глибини рельєфу і з невеликим припуском по контуру для наступної обробки та зачистки орнаменту й рельєфу. Обрубавши по контуру частину орнаменту, цією ж стамескою підрубують контур під кутом 45° в місцях, де дозволяє площа фону. У вузьких місцях обрубку і підруб-Вку   роблять поступово,   у кілька прийомів. Головне ж у цій роботі — точно розрахувати силу удару, щоб рівномірно вирубати шар деревини на потрібну глибину.  Вибирання фону розпочинають з найбільших ділянок фону відлогими широкими      стамесками. Ріжуть у різних напрямах залежно від площі фону й напрямку волокон деревини. Стамеску тримають двома руками, нахиливши її до площини фону.

При виконанні крупної різьби фон підрубують стамескою за допомогою киянки. Після вибирання глибина фону має бути однаковою. Найчастіше для виявлення форм рельєфноїрізьби випуклі елементи закруглюють  Наприклад, після надрізу та підрізки контура горошини (рисі 31, г), вибирання фону начорно, знімають косячком основну § фаску під кутом 45°, потім верхню і нижню фаски з допомогою косячка або відлогої стамески.

Пологою стамескою без нахилу зачищають контур горошини. Так само закруглюють й інші форми орнаменту. При цьому необхідно правильно виявити форму випуклого елемента так, щоб він не мав різких обрисів і разом з тим не мав вигляду плоского. Якщо рельєф високий — це зробити легше, а якщо низький — важче. Ложкоподібні заглиблення Виконують за допомогою середніх й крутих стамесок. Лівою рукою тримають стамеску нижче черенка, спрямовуючи її рух, а правою рукою натискують на черенок. Спочатку лезо стамески заглиблюють у деревину, а потім поступово опускаючи черенок і вивертаючи лезо на фасці, повільно виводять його доверху. Рух нагадує вичерпування ложкою. Одночасно злегка обертають стамеску зліва направо і справа наліво. Цей прийом дозволяє зменшити зусилля різання і одержати більш чистий зріз.

Зрізання похилої площини до фону (пелюстки квітів, листя, шишки) виконують пологою або прямою стамескою за два прийоми. Похила площина може бути як випуклою, так і увігнутою. Спочатку зрізають потрібний шар, а потім формують профіль і зачищають площину. Напрямок зрізів повинен по можливості збігатися з напрямком форм орнаменту.

Так, при зрізанні половинок продовгуватих листків слід зрізати деревину довгими рухами вздовж листка, від. черенка до кінчика.

Зачищення фону розпочинають з найбільших ділянок прямими широкими стамесками, тримаючи їх майже горизонтально.  Стамескою   працюють вздовж, впоперек і під кутом до волокон залежно від форми й площі фону.

.Широкою стамескою зачищають фон, де це можливо. У кутках орнаменту працюють кутами леза, намагаючись не зачіпати орнаменту, можна також застосовувати клюкарзу. У вузьких місцях використовують вузьку стамеску. Край фону зачищають рухом до центру

заготовки. Для виявлення дрібного рельєфу орнаменту наносять тонкі й дрібні виїмки прийомами контурної різьби за допомогою косячка і церазика.

Чеканку фону І виконують пуансоном р(чеканом), по якому рівномірно ударяють молотком. У рельєфній різьбі цю операцію застосовують рідко. 1

Орнаментом з пальмет, що повторюються, розділених листями лотоса оздоблювали часто меблі класичного стилю. Орнамент розміщують у напрямку вздовж волокон деревини. Різьбу розпочинають з надрізу й підрізки контура рисунка, враховуючи, що верхні лінії орнаменту ріжуть першими і на меншу глибину, а нижчі — на більшу глибину. У даному випадку  майже всі лінії, які обмежуть елементи орнаменту, повинні прорізатися на різну глибину, з поступовим поглибленням. Так, надріз волют розпочинають від центра з невеликої глибини і, поступово поглиблюючи, досягають максимальної глибини біля краю орнаменту. Так само поступово поглиблюють надріз і підрізку листків. Маленькі листки, пояски на них, нижні шишки надрізають і підрізають неглибоко. Пелюстки пальмети по контуру підрізають на одну й ту ж глибину, а лінії, що їх розділяють, поступово поглиблюють до країв пелюстків. Волюти надрізають по спіралі кількома стамесками, спочатку маленькою крутою і закінчують середньою. Круті лінії тут ріжуть поштовхом, а плавні — рухом стамески по контуру. Спіральна крива «повинна вийти плавною: перехід від однієї стамески до іншої повинен бути непомітним. Підрізають цю лінію теж кількома напівкруглими стамесками.

Підрізку крутого завитка у центрі волюти — вічка — виконують крутою стамескою. Один куточок стамески заглиблюють у деревину біля вічка, а інший повинен бути вище   площини   заготовки. Стамескою   наче   обводять внутрішній  контур завитка по колу, тобто нижній куток стамески в глибині деревини перебуває  майже  на місці, а верхній куток обходить навколо його як біля центра. При цьому стамеску обертають знизу вверх. Цим же   прийомом  підбираючи інші стамески, продовжують вибирати профіль завитка, поки він не стане достатньо відлоги м. Далі підрізають середніми стамесками під кутом 45° в напрямку до контура орнаменту.

Довгі листки надрізають відлогою стамескою або косячком і надрізи зовнішнього контура роблять з невеликим нахилом у бік орнаменту. Підрізають листки також відлогою стамескою.Пелюстки надрізають і підрізають крутими стамесками різних розмірів. Оскільки відстань між пелюстками і листками дуже мала, то підрізку виконують майже без нахилу стамесок. Після цього косячком ріжуть лінії між пелюстками.

Виборку фону начорно розпочинають від країв заготовки і ведуть до орнаменту. При цьому лезо прямої стамески ставлять під невеликим кутом до напрямку волокон деревини. Фон по контуру пелюстків і вибирають маленькими стамесками дуже обережно, щоб не пошкодити орнамент.

Обробка рельєфу орнаменту полягає в закругленні контуру пелюстків, шишок, поясків, а також в зрізанні листків, волют та маленьких шишок.

Пелюстки закруглюють по-різному — нижні крутіше, верхні, а також шишки, по-сЯСКИ і нижні листки — більш полого. Листки зрізають прямою або пологою стамескою видовженими надрізами, спрямованими вздовж листків. Завитки волют у відлогій частині зрізають маленькою чи середньою стамескою в напрямку до центру волюти. Маленькі шишки зрізають на два боки косячком.

Фон зачищають від країв заготовки до орнаменту спочатку прямою широкою стамескою, потім вузькою, рухаючи її під невеликим кутом до волокон деревини.

Тонка проробка рельєфу полягає у чіткому виділенні верхніх листочків та маленьких шишок.

Після зачистки фону можна трохи поглибити зовнішній контур всього орнаменту.

Накладну різьбу виконують окремо від І виробу і потім наклеюють на його поверхню. Вона може бути як глухою, тобто з фоном, так і прорізною, ажурною, така застосовується частіше. Для накладної різьби використовують деревину твердих порід: горіх, червоне дерево, березу. Процесе виготовлення накладної  різьби  має  деякі особливості. її виконують на так званій подушці — добре проструганій дошці. На пожать моделями для масового виготовлення декоративних накладних елементів з пластмас.

ГОЛОВНА  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

 11 
12 13 14 15 16 17





Котедж "Карпатська тиша"
 

Copyright grunyk.ucoz.ua © 2024 |