Статистика
Онлайн всього: 1 Гостей: 1 Користувачів: 0
|
Художня кераміка
Ще в прадавні часи
зароджується один із видів декоративно-прикладного мистецтва - художня
кераміка. Вона дійшла до нас у вигляді невеликих слабообпа- | лених нестійких
фрагментів (черепків). Уже в кінці V - на початку IV тисячоліття до Р.Хр. у так
званій культурі лінійно-стрічкової кераміки (яку відкрито у селах Незвисько,
Бовшів, Голосків, Більшівці, м.Галичі нашої області), в широкому асортименті
виготовлялися вироби зі спеціального керамічного тіста.
Керамічний посуд виготовлявся двох видів: кухонний (із шорсткою
поверхнею) і столовий (із підглуженою поверхнею). Кулясті посудини
орнаментовані ямкоподібними заглибленнями, що утворюють горизонтальні
прямолінійні та зигзагоподібні рядки, а також валками та пластичними виступами
різної форми. Цікавий конрельєфний декор у вигляді прямолінійних,
зигзагоподібних, рідше напівовальних стрічок, що часто перебиваються ямками,
скоріш за все відбитками насінини. Рідкісний декор на посуді, де лінійно-ямкове
зображення доповнене схематичними наліпними головами тварин з рогами, що
засвідчує існування культу домашніх тварин, наприклад, бика. Ця символіка
характерна також для і посуду і пластичних зображень наступних культур, зокрема
трипільської (відкрито в селах Городенка, Більшівці, Незвисько, м.Галичі),
племена котрої зробили найбільший внесок у розвиток доісторичної художньої
кераміки. З середини IV тисячоліття до Р.Хр. керамічні вироби випалювали у
спеціальних печах (горнах), що дозволяло отримувати добре спечений і міцний
черепок.
З виникненням Галицько-Волинського князівства керамічне виробництво
активізується з новою силою. Прогресують кружальні вироби, тонкостінні,
пропорційні, з лінійним ретованим (заглибленим) декором, в основному на плічках
посуду. Майстри виготовляють полумиски, тарілки, черпаки, глечики, світильники
тощо. Виникає потреба в будівельній кераміці, що також бурхливо розвивається.
Починається виробництво цегли й облицювальної плитки, вдосконалюється
конструкція керамічних печей (таку піч-горно знайдено на території старого
Галича). Це дозволяє покривати вироби прозорими кольоровими поливами. Вони
стають набагато привабливішими, естетичнішими, менше пропускають рідину,
розширюється їх використання.
Поступово в декоруванні все більше застосовуються цільні
склоемалі. Довільне декорування емалями стало поштовхом
до винайдення техніки "перегородчастої емалі", якою славилися
давньогалицькі ювелірні вироби. Подібним чином декорувався керамічний посуд:
композиційний малюнок наносився емаллю чорного кольору, а проміжки покривалися
синьою, жовтою, зеленою, чорною емалями. В декорі домінував геометричний
орнамент, рідше - рослинний, деколи з використанням зображень птахів і тварин.
Не припиняється випуск будівельної кераміки. Цегла, облицювальні плитки
широко застосовуються в архітектурі.
Плиткою облицьовують не
тільки підлогу!але й стіни храміір що зумовлює збільшення її кількості і
поліпшення якості.
Керамічний промисел поширюється на всі міста. У ХІУ-ХУ століттях
з'являються керамічні центри, що свідчить про великий попит на кераміку у
Галичі, Кам'янці-Подільському, Барі, Потеличі, Хотині, Коломиї, Снятині,
Теребовлі й інших містах. Вироби набирають конструктивного характеру, чітко
розчленовуються на ніжку, тулуб, шийку й вінця. Кераміка стає багатоколірною, з
гарним полиском, а нові декорування - фляндрівка й ріжкування - надають їй
вигляду райдужного мережива. У декорі домінують рослинно-квіткові орнаменти,
геральдичні знаки та фігури людей.
Під кінець XVIII століття зароджується фаянсове й порцелянове
виробництво, наприклад, у Потеличі. Гостра потреба у фахівцях-керамістах
зумовила виникнення спеціальних навчальних закладів та шкіл у Коломиї, Товстім,
Глинську, Опішні.
Значні поклади сировинних матеріалів для виготовлення порцеляни,
фаянсу, кам'яної маси, майоліки та ін. сприяють будівництву фаянсових фабрик,
зокрема у с.Загвіздя поблизу Станіслава. Поруч з великими постачальниками
керамічних виробів діють малі осередки й окремі гончарі. Форми, декор і
асортимент посуду на підприємствах найрізноманітніші як за утилітарним
призначенням, так і за стилями. Малі осередки і поодинокі майстри дотримуються
старих традицій, притаманних місцевості, в якій проживають і для якої виготовляють
свої вироби.
На Прикарпатті осередками гончарства були міста Галич, Тисмениця,
Тлумач, Снятин, Городенка, села Гвізд, Отинія, Пистинь. Документально
зафіксовано діяльність окремих майстрів з Кулачковець, Борщова, Сапогова,
Войнилова, Ганушівки (нині смт.Єзупіль), Москалівки (нині в межах Косова), Лан
чина, Пасічної, Смородного, Угринова, а також Станіслава.
Сьогодні найбільшим центром виробництва декоративного посуду с Косів.
Менші осередки діють у Кутах, Пістині, Коломиї та м.Івано-Франківську. Займаються
виготовленням кахлі невеликі заводи у селах Загвіздя та Гвізд. У напрямку
відновлення традицій галицької кераміки працюють Галицька дитяча
художньо-реміснича школа та кафедра декоративно-прикладного мистецтва
Прикарпатського університету
Гуцульський край ЗМІСТ
|