Художня вишивка
Вироби майстрів української народної вишивки збереглися до нашого часу з кінця
XVIII початку
XIX століття завдяки тому, що у 1780-1790 роках сформувався погляд на
них як на витвори мистецтва. Однією з особливостей української вишивки є
яскраво виражена самобутність окремих етнографічних регіонів. На Прикарпатті
Покуття, Бойківщина, Гуцульщина, Опілля мають свої характерні орнаментальні
мотиви і композиції, кольорову гаму, специфічну техніку виконання.
Вишивка як вид орнаментального мистецтва застосовується для оздоблення
народного костюма, оформлення інтер'єру. Традиційний побутовий костюм поєднує в
собі мистецтво узорного ткацтва, крою, різноманітного оздоблення. У комплексі
художньо-виражальних засобів вишивка займає провідне місце. Нею прикрашали одяг
з домотканого лляного, конопляного полотна, грубуватого сукна, шкіри. Це були
сорочки, керсетки, спідниці, фартухи, пояси, головні убори.
Характер візерунка залежав від призначення одягу. Особлива увага
приділялась вишивці сорочки: на будень -просто, скромно, на свято - складніше й
багатше. Вишивкою оздоблювали оглядові частини сорочки - рукави, поділ, пазуху,
комір тощо.
Для Покуття характерні
сорочки "чорнєнки", які носили заміжні жінки, і
"чорвонєнки", що вдягали дівчата. Вони здебільшого орнаментовані
геометричними мотивами, які вкривали все поле рукава. Варіанти червоного
кольору в різних селах Покуття мали свої відмінності. У Стецевій переважав
помаранчевий відтінок, у Воронівці - темно-вишневий. Улюблений візерунок -
композиція з чотирикутників. Показово, що на Покутті чоловічі портяниці й
жіночі сорочки збирали у дрібні складочки (рісили), що створювало додатковий
ефект.
Особливістю народної вишивки
Покуття є побутування у селах Русові, Микулинцях, Залуччі, Виденові
Снятинського району вишивки білим по білому. Це переважно геометричний орнамент
- ромбовидні мотиви, ламана лінія, восьмипроменева розетка, виконані лиштвою,
штапівкою, вирізуванням, ви к о л ю в а н и я м. П о д о л, рукави сорочки
оздоблювалися смугами мережок, з'єднувальні шви змережувались
"кривульками" вишневого кольору, які поєднувались із вишивкою білим
по білому. Водночас у Снятинському й Тлумацькому районах трапляються сорочки, вишиті
чорним кольором, які носили виключно старші жінки.
Для Бойківщини типовим|явищем є декоративне призбирування в брижі біля
горловини та зап'ястя. По брижах вишивали геометричні узори вовняною ниткою
натурального кольору, пізніше - чорною. З появою бавовняних ниток поширюються
синьо-червоні кольори. В кінці XIX століття ця гама змінюється на різнобарвну.
Найскладнішою була вишивка на уставках, а оздоблення на манжетах і передній
частині стану повторювало мотиви уставки. Характерне вишивання скісними й
прямими стібками на зібраних складочках, вирізування й виколювання, пізніше -
хрестик, гладь, низинка. В одному виробі могло поєднуватись кілька технік. Для
бойківських орнаментів типовий візерунок, утворений із простих лінійних
мотивів, прямих і скісних, ламаних і зубчастих ("кривулі",
"зубці", "кіски"). Традиційними є стрічкові композиції з
ряду прямокутників, ромбів, квадратів, вишиті у червоно-синій гамі.
Особливою виразністю
відзначаються вишивки
Гуцульщини. Кожний район, навіть село мав своє художнє обличчя, улюблену
кольорову гаму. Колорит яворівських вишивок червоний, підсилений жовтим,
зеленим та чорним. Найпоширеніші мотиви|- "скриньки",
"головкате", "сливовий", "сосновий". Вишивки
Брусторів барвистіші, в них переважають голубі, зелені, сині кольори, у верховинських
гуцулів домінує чорний з вкрапленням фіолетового. У Пістині вишивали червоними,
оранжевими та чорними нитками. Геометричний орнамент виконувався низзю,
хрестиком, стебнівкою, штапівкою та мережками.
Місцевою своєрідністю
відзначаються вишивки Космача, виконані півхрестиком, хрестиком у жовтогарячій
гамі. На відміну від гуцульських вишивок інших осередків, в яких орнамент
всуціль вкриває поверхню рукава, тут основну увагу в жіночих сорочках зосереджено на вишивці
уставки, шо горизонтальною смугою виділяється на білому тлі рукава.
Геометричні орнаменти утворюються з міцно з'єднаних між собою дрібних форм, в
основі кожного з них лежить зображення провідного мотиву
("черешневий", "баранковий", "качуровий"). Щедро,
барвисто, з великим художнім смаком прикрашають на Гуцульщині верхній одяг:
кептарі, сердаки, кожухи. Широко використовується вишивка і для оздоблення
речей домашнього вжитку - рушників, скатертин, доріжок, серветок, фіранок. Своєрідною є вишивка Опілля. Оригінальні
чоловічі й жіночі сорочки оздоблені рослинним орнаментом. В його основі -
стилізовані шести-, восьмипелюсткові квіти, доповнені трилисником, виконані
технікою двобічної гладі. Центри квітів, поле навколо них заповнені
виколюванням -кружечками з дірками. Такі кружки, розміщені у два-три ряди по
краях коміра, манжетів, пазушного розрізу, створюють ажурну рельєфну облямівку.
У вишивці використовуються й інші шви: стебнівка, стеблевий, тамбурний,
обметувальний. Вишивка виконана в двох-трьох кольорах (наприклад, у червоному,
оранжевому, синьому).!
Багато взірців свідчать про
побутування геометричних вишивок із зображенням ромбів, квадратів, дуг та
різних варіантів їх розробки. Вишивка багатобарвна, техніка виконання -
хрестик, лиштва, штапівка.
Сьогодні вишивка розглядається як важлива художня цінність, що виконує естетичну, пізнавальну, комунікаційну функції. Це показовий вид мистецтва, який зберіг, доніс до нас і надалі розвиває орнаментальну культуру народу.