Різьблення на дереві у творчості відомих майстрів ХХ-го століття
Зберігаючи багатовікові традиці художньої обробки
дерева, українське різьбярство успішно розвивалося у XX ст. Найбільш
продуктивно відбувався цей розвиток в регіонах українських Карпат, Прикарпаття,
на Полтавщині, де в силу природних, економічних і соціальних факторів
створилися сприятливі умови. Проміжною ланкою між майстрами, основна діяльність
яких припадає на кін. XIX - і половину XX ст., і нашими сучасниками є творчість
народних різьбярів Михайла Орисика з Лемківщини, Юрія і Семена Корпанюків,
Дмитра Шкрібляка, Василя Тонюка з Гуцульщини, випускників фахових шкіл Йосипа
Станька, Василя Свиди, Михайла Тулайдана, Василя Смердула, Михайла
Черешньовського, Сави Мельника, Касіяна Каваса, Олександра Олешка та Інших.
Багатьом майстрам довелося пройти важкі випробування, пережити голод, війну І післявоєнну
розруху, образи з боку адміністративних працівників, нав'язані «фальшиві
естетичні і художні догми, які завдали колосальних втрат українській
національній культурі» . Членство різьбярів у творчих спілках давало можливість
кращого заробітку, твори з радянською символікою мали переваги при відборі на
виставки І високо оплачувались. Часто майстрам доводилося працювати
напівлегально (робота над Іконостасом), що негативно відбивалося на їхній
кваліфікації і майстерності. Попри всі складності майстри зберегли і розвинули
самобутнє різьбярське мистецтво. їх твори і сьогодні є візитною карткою
названих регіонів, гідно представляють Україну на міжнародному рівні.
Найвизначнішим
лемківським різьбярем першої пол. XX ст. справедливо вважають Михайла Орисика
(1885-1946). Цей талановитий майстер і художник, з малих років засвоївши від
батька і сусідів традиційні різьбярські прийоми круглої різьби , вперше
започаткував тематичну скульптуру, яку до нього ніхто не виконував.
Вдосконалюючи різьбярську техніку, М.Орисик не тільки відтворював фігурки
тварин, птахів, а постійно шукав нових форм, наділяючи їх відповідними рисами.
Серед його робіт значна кількість різьблених ручок до палиць, в яких вдало
вкомпоно-вані голови орлів, левів, собак, тощо. Відзначився майстер і створенням
нових елементів рослинного орнаменту з листків клена, явора, дуба, жолудів,
квітів, гілок винограду, яким прикрасив свої скриньки, рамки та інші побутові
речі. Особливо потребують дослідження створені ним понад сто малюнків та
начерків, більшість з яких були втілені в дереві . Виконавський рівень
малюнків-стилізацій вражає правдивістю переданих деталей і творчою фантазією.
Можна тільки дивуватися, що їх автор не закінчував ніякої спеціальної школи, і
що єдиним його вчителем було життя та навколишнє природне середовище. Як видно
з малюнків, М. Орисик виступав і в ролі проектанта художніх меблів (лав,
крісел, столів) для міських замовників. Митець досягнув успіху і в галузі
сакрального різьблення, створивши нові форми церковних свічників, рам для
процесійних ікон, царських врат для церкви в с.Тинява та дияконських врат у
с.Балутянка. При їх декоруванні вводить зображення орла, композиції з троянд,
фон винограду- мотиви, що використовували лемківські різьбярі. *
Найвиразніше проявився його талант у створенні
побутових сцен із фігурами людей, що принесли майстрові найбільшу славу.
Роботи «Араб на верблюді», «Лемко грає на дуді», «Лемко-дротар», «Лемкиня з
кошиком» та інші принесли йому заслужене визнання. Творчість Михайла Орисика
стала фундаментом, на якому базується лемківське piзьб^ оство сьогодні. Серед
його учнів, крім п'ятьох синів ( наймолодші Андрій і Степан - члени Спілки
художників України), Михайло Орисик навчав різьбярства ще і багатьох
односельців. Зокрема - відомого скульптора В.Одрехівського, народних митців
А.Сухорського, В.Бенча, тому його справедливо вважають і першим лемківським
професійним педагогом, який увійшов до історії українського мистецтва З кінця
XIX - в першій пол. XX ст. на Гуцульщині в селах Яворів, Річка, Брустури і
місті Косові визначилися осередки (школи) народного різьбярства. На першу
половину XX ст. припадає основний етап творчості братів з с. Яворова Юрія та
Семена Корпанюків . Вперше про їх вироби широка громадськість довідалась з
виставки 1912 року в Коломиї, на якій Юрія було нагороджено дипломом .
Наслідуючи Шкріоляка-старшого, Ю.Корпанюк
(1892-1977) оздоблював свої ранні роботи тільки плоскою різьбою, згодом
опанував техніки інкрустації деревом, бісером і перламутром. У своїх композиціях
розділяв декоровану площу на три частини, середню залишаючи найбільшою . Його
вироби (кісята, кушки, рамка, цукорниці тощо) відзначаються простотою і
стриманістю, чуттям міри і такту трактування орнаментальних композицій, що
підкреслюють архітектоніку форми.
Семен Корпанюк (1894-1970) проявив себе як вправний
технічний виконавець. Його роботам властиве витончене художнє відчуття, уміння
дібрати кольорову і тональну гармонію матеріалів!. В 40-х роках вироби С.
Корпанюка (тарелі) утверджували найвищий рівень розвитку різьбярсь кого
мистецтва на Гуцульщині. У своїх творах брати Корпанюки інколи поєднували
різьбу з інкрустацією, таким чином «підсвіжували» звучання різьблених мотивів.
В Яворові проживають Дмитро Шкрібляк син Федора (1925 р.н.), Василь Корпанюк, син Семена, (1922 р. н.)- продовжувачі славних традицій своїх батьків і дідів. Для творчості Д. Шкріб-ляка властиве наслідування принципів, закладених його батьком Федором і дядьками - Василем і Миколою Шкрібляками.