У скільки обходиться бешкетникам і авіакомпаніям хуліганство на транспорті в Росії?
Дрібні витівки
Найбільш поширеним і, напевно, найменш злісним правопорушенням на борту літака можна вважати куріння тютюну. До цих пір в підлокітниках крісел як іноземних, так і радянських літаків можна виявити попільничку. Тобто зрозуміло, що раніше палити в салоні було можна. На деяких приватних і замовних чартерних рейсах невеликих авіакомпаній і сьогодні командир повітряного судна може дозволити пасажирам палити в хвості літака або навіть в салоні, якщо не заперечують оточуючі. Однак у всіх великих авіакомпаніях паління на борту повітряного судна заборонено категорично.
До власного сорому, не так давно кореспондентові "Денег" самому довелося випробувати на собі нові правила компанії "Аерофлот", яка, до речі, одна з останніх серед російських перевізників заборонила куріння на всіх своїх рейсах, включаючи дальні перельоти у США. Туалети літаків авіакомпанії тепер обладнані датчиками диму. Варто було мені затягнутися пару раз, як датчик спрацював, а досвідчена стюардеса безпомилково визначила джерело можливого загоряння, про що негайно повідомила командиру повітряного судна. Потім по гучному зв'язку записаний на плівку жіночий голос розбудив тих пасажирів, які ще не прокинулися від суєти в хвості літака, і зажадав неухильно дотримуватися правил поведінки на борту. Потім мені вручили документ за підписом командира під назвою "попередження", в якому докладно описувалися всілякі санкції, що застосовуються відносно порушників. Стюардеса додала, що капітан корабля налаштований дуже недружньо і, швидше за все, викличе міліцію до трапу. Але після м'якої посадки серце командира, мабуть, відтануло, і турбувати міліціонерів він не став, проте конфуз, треба зізнатися, був для мене, звичайно, дуже не до вподоби.
Втім, курці далеко не найголовніший ворог авіакомпаній. Незрівнянно більшу загрозу представляє собою пияцтво. Сам факт вживання спиртних напоїв на борту в більшості випадків не є порушенням. У колись великої авіакомпанії "Красейр" (з осені 2008 року вже не виконує польотів і знаходиться в процедурі банкрутства) розпивання будь-якого алкоголю було дозволено офіційно. Але, наприклад, на рейсах "Аерофлоту" можна вживати тільки ті алкогольні напої, які пропонуються на борту персоналом. Якщо стюардеса вирішить, що вам і дозволених напоїв вже достатньо, вона має повне право відмовити вам в черговий порції. А знайдене "чуже" спиртне (наприклад, куплене в аеропорту вильоту в магазині duty free) у вас можуть конфіскувати на час польоту. При цьому, втім, у бізнес-класі будь-якої авіакомпанії вам традиційно запропонують всі найкращі сорти вин, коньяків, віскі і навряд чи стануть в чомусь вас обмежувати.
Схожі правила діють і в інших членів міжнародного альянсу Sky Team, в який входить "Аерофлот". Наприклад, кореспондент "Грошей" був свідком того, як стюард на рейсі авіакомпанії Air France, побачивши в руках пасажирів пляшку вина з магазину duty free, ввічливо попросив її не розпивати, допоміг укласти її у багажний відсік, зауваживши при цьому, що за правилами він її має конфіскувати. Натомість він пообіцяв ще кращого французького вина, яке буде запропоновано всім пасажирам після набору висоти. Після закінчення польоту француз виявив пляшку порожній, ніж був не на жарт засмучений, і поспішив запевнити російських гостей Парижа в тому, що в аеропорту їх зустрічатимуть поліцейські.
Незважаючи на те що в той раз порушників встановленого порядку пощастило - поліція їх не зустріла, - зворотний рейс до Москви дозволив мені переконатися в тому, що загрози бортпровідника цілком можуть стати реальністю. На моїх очах шестеро працівників аеропорту імені Шарля де Голля в супроводі поліцейського виводили під руки добряче випив людини років п'ятдесяти, який, відчайдушно розмахуючи руками, намагався їм щось пояснити. Безуспішно: літак полетів без нього.
Все серйозно
Серйозні узливання на борту повітряного судна часто призводять і до серйозних подій, які дійсно загрожують безпеці польотів і іноді підпадають під дію не тільки Адміністративного, але і Кримінального кодексу, що називається, "з обтяжливими". П'яні люди часто не можуть всидіти на одному місці до кінця польоту, а тому в результаті їх невгамовної активності іноді відбуваються конфлікти, бійки і навіть бешкети. Відомі випадки, коли такі конфлікти оберталися ірраціональними спробами захоплення літаків - і по тривозі піднімалися антитерористичні підрозділи. Можливо, п'яних хуліганів підстьобує ще й те, що в екіпажу просто немає фізичної можливості висадити їх з літака, що знаходиться в польоті. Але безкарними хулігани не залишаються.
Пасажира можуть очікувати дуже суворі наслідки, якщо він дозволяє собі ігнорувати вимоги командира повітряного судна. Як і на будь-якому виді транспорту, авіаперевізник має право відмовити в перевезенні пасажиру, не виконує правила, без відшкодування витрат на квиток. І якщо начальник поїзда і капітан судна можуть висадити бешкетника в будь-який момент у будь-якому зручному для зупинки місці, що і буде вагомим матеріальним покаранням за його поведінку, то у випадку з авіатранспортом це може бути актуально, коли пасажир вже заплатив за зворотний переліт або йому належить стикування з рейсом тієї ж авіакомпанії. Звичайно, пасажир може протиставити цьому конституційну норму про право на свободу переміщення, але зробити це він зможе вже тільки в суді. Крім того, екіпаж літака завжди вправі передати порушника правоохоронним органам у місці приземлення, де той буде відповідати за свої діяння за місцевими законами. Таке покарання може виявитися тим жорсткіше, чим суворіше закони країни призначення: наприклад, в зоні дії шаріату за пияцтво можуть і викреслити.
Найважчі матеріальні втрати чекають авіапасажира, якщо у командира повітряного судна виникло переконання, що його подальше присутність на рейсі може ускладнити виконання польоту. Тоді він може посадити літак у найближчому до траєкторії польоту аеропорту, а порушника спокою доведеться оплачувати всі непередбачені витрати авіакомпанії у зв'язку з екстреною посадкою. До цієї загрози не варто легковажити, особливо якщо ви летите літаком іноземної авіакомпанії, яка навряд чи буде враховувати специфічні особливості поведінки російського туріста.Характерним прикладом може служити відомий випадок з росіянкою Наталією Аксьонової, влаштувала 12 березня минулого року п'яний бешкет на рейсі Москва-Нью -Йорк, який виконувала американська авіакомпанія Delta Airlines. За даними агентства The Associated Press, що посилався на судові документи, під час перельоту росіянка напилася, штовхнула провідника і відмовилася піти з проходу між кріслами, коли іншим пасажирам розносили їжу. У результаті командир корабля прийняв рішення здійснити позапланову посадку в аеропорту міста Бангор штату Мен, звинувативши пасажирку в створенні перешкод для роботи екіпажу літака і нападі на бортпровідника. Суд засудив Аксьонову до 98 днів в'язниці, 2 років поліцейського нагляду після звільнення (росіянка проживає в США) і виплати компенсації Delta Airlines в розмірі $ 17 тис. за зміну маршруту польоту. Можливо, що ми не знаємо всіх обставин цієї справи, які спровокували такі жорсткі дії екіпажу і рішення суду, але сам факт події говорить про те, що бажання провести політ напідпитку може призвести до дуже плачевних наслідків.
Безсилля перевізників
У російських авіакомпаніях нарікають на те, що держава не наділяє їх правом самостійно карати порушників. Це можуть зробити тільки уповноважені співробітники міліції і лише відповідно до Кодексу про адміністративні правопорушення (КпАП). "Зараз склалася практика, коли навіть за серйозні правопорушення із застосуванням фізичної сили винний пасажир відбувається штрафом за статтею" дрібне хуліганство ", - розповідає гендиректор авіакомпанії" Трансаеро "Ольга Плешакова .- Розмір такого штрафу не перевищує 500 крб., І ця сума ніяк не може служити стримуючим фактором для хулігана, як правило знаходиться в неадекватному стані ". На її думку, в особливо небезпечних випадках винні у протиправних діях повинні залучатися не тільки до адміністративної, а й до кримінальної відповідальності. В "Аерофлоті" її цілком підтримують. "Ми вже дуже давно говоримо про необхідність збільшення відповідальності за порушення правил на борту, а зараз ми практично безсилі перед загрозою, яку такі випадки становлять для безпеки польотів", - говорить прес-секретар "Аерофлоту" Ірина Данненберг.
Але в "Трансаеро" дивляться значно далі. "У Росії повинна бути проведена офіційна сертифікація спеціальних засобів, які екіпажі повітряних судів мають право застосовувати при приборканні розбушувався хулігана", - пропонує Ольга Плешакова. На її думку, і покарання рублем має відповідати витратам авіакомпанії, що випливають з необхідності затримувати рейс, залучати міліцію і вивантажувати багаж недисциплінованого пасажира. У результаті інші пасажири втрачають стикування на трансферні рейси, а відновлювати їх авіакомпанії повинні за свій рахунок. "Як показує практика, наші суди, на жаль, поки лояльно ставляться до хуліганів на повітряному транспорті і намагаються позбавити їх від відшкодування матеріального збитку перевізникові", - нарікає гендиректор "Трансаеро".
Експерти вважають, що нинішня редакція КпАП вельми своєрідно розуміє різницю між видами транспорту і в більшості випадків абсолютно незаслужено обходить своєю увагою авіацію. Наприклад, санкції за куріння в літаку взагалі не передбачені, хоча "куріння у вагонах (у тому числі в тамбурах) приміського поїзда, у не встановлених для куріння місцях у поїзді місцевого або дальнього сполучення або на судні морського або внутрішнього водного транспорту" заборонено і обертається для винних штрафом у розмірі 100 руб. Відповідальність за невиконання законних розпоряджень командира повітряного судна прирівняна до відмови підкоритися капітану морського чи річкового судна і оцінюється штрафом в 100 руб. Псування устаткування і майна перевізника на залізниці, яка загрожує безпеці руху, карається штрафом 1-1,5 тис. руб., А на авіаційному та водному транспорті - від 500 до 1 тис. крб. Окремо КпАП забороняє запускати піротехніку поблизу аеродромів і будувати голубники ("пристрій в районі аеропорту, аеродрому об'єктів, які сприяють масовому скупченню птахів") - за все це накладається штраф у розмірі 300-500 руб.
А як там у них на Заході?
Вивчаючи архіви законопроектів, що розглядаються в російському парламенті, можна знайти безліч спроб зміни КпАП в частині порушення правил поведінки на транспорті, але поки жодна з таких спроб не увінчалася успіхом. На початку цього року з'явилося ще дві ініціативи - від голови комітету з транспорту Держдуми Сергія Шишкарьова і від Міністерства транспорту РФ. Мінтранс пропонує таку норму: "Невиконання особами, які перебувають на повітряному судні, судні морського або внутрішнього водного транспорту, законних розпоряджень командира (капітана) судна тягне за собою попередження або накладення адміністративного штрафу в розмірі до 5 тис. руб.". Депутат шишкар згоден з сумою, але пропонує доповнити можливі санкції адміністративним арештом на 15 діб, якщо правопорушення відбулося саме в літаку. Обидва законопроекти забороняють "розпивання алкогольної і спиртовмісної продукції з вмістом етилового спирту 12 і більше відсотків об'єму готової продукції на вулицях, стадіонах, у скверах, парках, у транспортному засобі загального користування, в інших громадських місцях, за винятком організацій торгівлі та громадського харчування, в яких дозволений продаж алкогольної продукції на розлив ". І якщо у варіанті Мінтрансу штраф складає від 1 тис. до 5 тис. руб., То пан шишкар виявився ліберальніше, запропонувавши штрафувати авіапасажирів всього на 3 тис. руб. 26 лютого законопроект Мінтрансу був схвалений урядом, і експерти вважають, що це свідчить про високу прохідності проекту в Держдумі.
У той же час якщо порівняти ці законодавчі ініціативи з аналогічними нормами в інших країнах, то доведеться визнати, що Захід знову пішов від нас далеко вперед. У європейських країнах сума штрафу за пияцтво та паління на борту літака становить від? 3 тис., а, наприклад, в Австралії - $ 4,8 тис. Звичайно, фінансовими важелями не завжди можна підвищити рівень культури в суспільстві, повага до законів та правил. Але якщо, наприклад, штраф за непослух на борту буде порівнянний з реальною місячною зарплатою порушника, то цілком можна буде і потерпіти з сигаретою до посадки. Та й ставлення до екіпажу літака, швидше за все, зміниться на краще.
|